Kelemahan Muslim – Jangan hanya menuding jari

14/07/2004
SESAK. Itulah perkataan yang paling tepat untuk menggambarkan suasana Dewan Ekperimental Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ketika berlangsungnya program Bicara Ad Deen bertajuk Why Am I Muslim sempena Karnival Mega Islam (I-Mec) sepanjang minggu ini. Ia merupakan anjuran bersama Persatuan Pelajar Ilmu Wahyu dan Warisan (IRKHS) dan Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM). Forum ini disiarkan di radio IKIM melalui slot Hari Jumaat jam 9.15 malam.
Kehadiran anak-anak muda yang terdiri daripada para pelajar universiti dan sekolah serta penduduk sekitar, menyebabkan dewan penuh sesak memenuhi anak-anak tangga dan ruang hadapan pentas.
Ia diserikan lagi dengan kehadiran dua ahli panel, Ustaz Farid Ravi Abdullah (KISDAR), Ustaz Roslan Mohamed (Universiti Malaya) dan dipengerusikan oleh Ustaz Mahathir Shaharuddin (IKIM). Forum ini dirasmikan oleh Timbalan Pengarah IKIM, Nik Mustapha Hj Nik Hassan.
Why Am I Muslim membawa para hadirin dalam membincangkan dunia dakwah melalui ilmu pengetahuan dan praktis yang betul dalam usaha mendekatkan golongan bukan Islam memahami Islam dari kaca mata yang sebenar.
Menurut Farid Ravi Abdullah, kembalinya beliau kepada Islam disebabkan tiga perkara utama. Pertama, kisah para anbiya dalam menyebarkan agama suci ini sesuai dengan fitrahnya dan merasakan ketenangan dalam menghayati perjuangan mereka.
Kisah-kisah tersebut memberi kekuatan dan membawa nalurinya merasakan kewujudan Allah. Semua orang mengakui bahawa Islam itu sesuai untuk dianut kerana kedudukan agama itu sendiri sebagai agama fitrah. Melalui pengkajian sirah para rasul, ia memberi kekuatan dan menyedarkan seseorang betapa ruginya pengabdian terhadap perkara-perkara yang dicipta.
Kedua, beliau turut tertarik dengan prinsip-prinsip yang diketengahkan oleh Islam. Dalam hal ini, hujah yang benar, tepat dan kukuh sebagaimana hujah nabi Ibrahim a.s. adalah salah satu perkara yang perlu diselidiki.
Prinsip Islam seperti tidak wujudnya paksaan ke atas seseorang untuk memeluk Islam meletakkan manusia yang berakal memikirkan tentang baik buruknya pilihan yang dibuat seseorang.
Prinsip ini membawa persoalan kepada manusia, mengapa tidak memilih kedudukan akhirat yang terbaik sebagaimana keinginan yang sama timbul apabila hidup di dunia. Melalui pengalamannya, ustaz Ravi ketika sebelum pengIslamannya tidak dipaksa untuk mempercayai Islam oleh para pendidiknya sehinggalah beliau mempelajari dan memahaminya.
Konsep ketuhanan yang lengkap dalam prinsip Islam membawa kepada pengertian yang cukup cantik dan sempurna untuk mengenal Tuhan secara sempurna. Malah cara ibadat Muslim terutamanya suasana di masjid pada hari Jumaat memperlihatkan betapa tersusun ibadat berkonsep yang secara tidak langsung menyusun kehidupan manusia yang menghayatinya.
Ketiga, pendidikan Islam yang mengajar semua manusia adalah sama rata turut menarik hatinya. Islam langsung menolak sistem kasta dan turut mengangkat manusia pada kedudukan yang sewajarnya, hatta seorang hamba abdi sekalipun berdasarkan keimanannya terhadap Allah bukannya kerana bangsa dan warna kulit.
Minatnya terhadap Islam semenjak umur 16 tahun akhirnya membawa beliau memilih cara hidup ini pada umur 18 tahun selepas berhadapan dengan pelbagai cabaran yang menghalangnya. namun kerana semangat yang begitu tinggi, beliau merasakan ia bukanlah satu perkara yang harus ditangguh-tangguh dan perlu diaplikasi segera.
Dalam menjawab persoalan mengapa majoriti umat Islam yang menganutnya sejak lahir tetapi pengamalannya jauh sekali daripada mereka yang menerima hidayah, Roslan Mohamed menekankan bahawa salah faham mengenai Islam sebagai agama generasi menjadikan faktor ini berleluasa.
Islam berpaksi kepada sebab-sebab yang diturunkan oleh Allah s.w.t. Sebagai agama fitrah, ia merupakan keperluan manusia untuk mengenali dan mengambilnya sebagai cara hidup sebenar kerana sifat manusia yang tidak statik sentiasa mencari-cari jalan yang selamat dan sejahtera dalam apa jua keadaan.
Masalah mereka yang menerima Islam sejak awal kerana tidak memahami bahawa agama ini hadir dalam bentuk hidayah bukannya secara generasi. Kerana itu, perasaan hidayah sebenarnya punca yang membentuk hati manusia.
Bagi mengembalikan Islam pada kedudukan yang sebenar, usaha-usaha pemurnian seharusnya dilakukan secara bersungguh-sungguh. Pemurnian tersebut meliputi membawa manusia kembali kepada Islam syumul serta komprehensif, yang merangkumi norma-norma kehidupan manusia daripada perkara-perkara kecil sehinggalah yang menyentuh konsep ummah dan negara.
Selain itu, Islam perlu difahami sebagai agama bersifat realiti dan semasa, bukannya berbentuk khayalan dan pemikiran semata-mata. Apabila Islam membicarakan tentang dunia, dalam masa yang sama ia turut menekankan konsep pembalasan yang membawa kepada realiti keadilan dalam sejagat.
Pengharmonian umat generasi baru dan lama dalam menguraikan permasalahan umat hari ini berpunca daripada beberapa permasalahan. Jahil tentang Islam dengan menganggapnya mudah dan menolaknya sebagai pegangan hidup, menyebabkan konflik berlaku dalam setiap perkara.
Roslan Mohamed memetik kata-kata Dr. Yusuf Qardhawi, dengan sebab kejahilan menyebabkan ummah berpecah dalam konteks pemikiran dan cara hidup yang tidak seimbang menjadikan diri mereka musuh kepada Islam.
Selain itu, Islam turut terhalang kerana sikap umat sendiri yang mempunyai penghayatan ilmu dan iman yang hanya sekadar. Perkara ini dapat dilihat dalam contoh solat, ia hanya difahami dengan bilangan rakaatnya tetapi bukan pengisiannya sehinggakan membawa kepada krisis akhlak.
Kerana itu seorang Muslim seharusnya menolak jauh-jauh pandangan Islam sebagai agama pusaka peninggalan, dengan pelaksanaan dan penerimaan didikan Rasulullah dan menjadikan Islam sebagai agama kemajuan, sesuai dengan kesedaran masyarakat kebelakangan ini.
Dalam menyentuh permasalahan di kalangan umat Islam yang secara sengaja menyelewengkan penafsiran al-Quran untuk memenuhi agenda mereka secara individu mahupun berkelompok, Ravi Abdullah melihat keadaan ini merupakan kerugian terhadap golongan itu sendiri yang jelas cetek ilmu dan penghayatannya.
Sebagai contoh apabila menyentuh surah Al-Baqarah ayat 256 yang bermaksud: Tidak ada paksaan dalam agama Islam, penafsiran ayat ini seharusnya bersandarkan kepada penafsiran Rasulullah, asbab an-nuzul dan rai (pandangan para ulama) bagi mengelakkan diri daripada penafsiran bersifat celaan.
Islam seharusnya diterima secara menyeluruh sebagaimana ditekankan dalam surah al-Maidah ayat 85 yang menjadi petunjuk kesempurnaan Islam. Mahu tidak mahu, golongan yang gemar memilih-milih sebahagian hukum Islam dan menolak sebahagiannya seharusnya tunduk patuh dan kembali kepada konsep sebenar dalam mengakhiri perjalanan seorang Muslim sebagai muhsin dan mukmin.
Menariknya, beliau turut mengaitkan gejala kurang membaca di kalangan umat Islam tempatan menjadikan Islam sasaran negatif yang melemparkan istilah mundur dan pengganas di kalangan umatnya. Kesan daripada budaya pembacaan yang jauh ketinggalan berbanding masyarakat Jepun, umat Islam di Malaysia kurang menghayati dan memahami makna serta keindahan Islam yang seharusnya dijiwai dan diberi penampilan bersifat gemilang.
Tambah beliau, pemakaian bercirikan keIslaman dipandang jelik oleh bukan Islam berpunca daripada paparan-paparan visual penjenayah serta pemakaian tidak sempurna yang menjadikan pakaian tersebut sebagai label dirinya yang secara tidak langsung menyentuh umat Islam keseluruhan.
Kerana itu, masalah akidah perlu ditangani dan masyarakat perlu bersemangat menyahut seruan Rasulullah untuk menanganinya. Al-Quran adalah sumber kekuatan yang perlu digerakkan habis-habisan kerana bersandarkan pengalamannya, itulah sumber kekuatan beliau ketika sebelum pengIslamannya yang menjadikan tilawah al-Quran di kaca televisyen dan radio sebagai peneman jiwanya, kesan daripada mukjizat ayat-ayat Allah ini.
Proses kerja dakwah adalah proses sejagat. Rasulullah adalah model ikutan umat yang diutuskan untuk memberi gambaran bahawa usaha-usaha seterusnya adalah di bahu setiap Muslim dalam menggalakkan usaha-usaha kebaikan. Roslan Mohamed menyebut, Islam adalah hak semua tanpa mengira etnik. Kejahatan yang merebak dalam sebuah masyarakat berpunca daripada sikap melihat dakwah sebagai sesuatu yang kurang wajar.
Tambah beliau, Syeikh Muhammad al-Ghazali dalam mendefinisikan dakwah berkata bahawa ia merupakan satu proses memerdekakan hati agar kembali kepada fitrah. Metodologi dakwah yang paling utama ialah dengan membina jaringan antara individu melalui amalan ziarah, akhlak yang mulia sesuai dengan didikan Islam.
Selain itu, seseorang perlulah menyampaikan mesej Islam sesuai dengan tingkat pemikiran individu tersebut. Dalam meraikan kemerdekaan yang ke 47, umat Islam di Malaysia perlu bertanya, ke mana mereka selepas ini? Wajar umat Islam menjadikan diri mereka sebagai teman setia yang boleh dipercayai oleh orang lain dan komited dengan dakwahnya mengikut kemampuan masing-masing
Melalui forum ini, ia tidak sekadar membincangkan tentang kisah pengIslaman dan pengalaman-pengalaman yang dilalui untuk memilih cara hidup ini. Lebih jauh daripada itu, ia merupakan bedah siasat terhadap diri sebagai seorang Muslim, sama ada usaha memperbaiki diri dan masyarakat sudah dijalankan oleh setiap individu atau sekadar berkata dan hanya menuding jari menyalahkan orang lain apabila ia gagal.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: