Kelas Arab di Tanah Melayu

Alhamdulillah, aku panjatkan kesyukuran kepada Tuhanku yang memudahkan perjalan hidup ini. Malam ini menjadi satu sejarah kecil dalam perjalan kolej kediaman mahallah Ali Ibn Abi Talib dalam menganjurkan kelas bahasa Arab mingguan di bilik persidangan dari jam 11 sehingga 12 malam. Bermula dengan jumlah yang kecil, kurang daripada 10 orang, aku harap ia akan bertambah selepas cuti semester ini.
Dahulu aku pernah mengikuti kelas ini. Cuma waktunya sahaja membuat aku terkejar-kejar antara satu kelas ke kelas ini dan kemudiannya solat Jumaat. Ia pada asalnya diadakan sejam sebelum solat Jumaat setiap minggu. Aku hanya berkesempatan datang untuk beberapa kelas sahaja.
Kali ini aku bertemu lagi dengan tenaga pengajar ini, selepas dia bertemuku untuk mengikuti bengkel penulisan PTS. Dari titik pertemuan ini, aku dan dia merencanakan agenda untuk menghidupkan semula kelas ini. Malah waktu kelas tersebut merupakan cadangannya. Program ini secara tidak langsung menjadikan Jawatankuasa Perwakilan Mahallah Ali yang pertama mengadakan kelas seumpama ini.
Sementara itu, aku baru sahaja bertemu dengan saudara Syarifudin, juniorku yang merupakan pelajar yang menginap di kolej kediaman yang sama. Beliau merupakan penulis buku Akademi Kehidupan untuk Remaja Kreatif. Melihat kepada situasi ini, aku mencadangkannya seandainya mempunyai cadangan untuk mewujudkan bengkel-bengkel dalaman untuk para pelajar baru, bagus juga digunakan platform yang sedia ada. Setidak-tidak jika ia menjadi tradisi, mahallah Ali akan melahirkan lebih ramai penulis muda yang hebat seperti Syarifudin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: