Jadilah pendengar yang baik. Tahukah and…

Jadilah pendengar yang baik.

Tahukah anda sebanyak 45% masa komunikasi kita banyak dihabiskan untuk mendengar berbanding berbual (35%), membaca (16%) dan menulis (9%) berdasarkan sebuah kajian. Inilah yang berlaku dalam dunia pendidikan hari ini, anda menumpukan kebanyakkan masa pembelajaran di kelas untuk mendengar dan bersuara apabila di penghujung waktu melalui sesi soal jawab antara guru dan murid. Sedar atau tidak, melatih diri anda menjadi pendengar yang baik secara langsung membentuk personaliti anda agar peka kepada orang lain.

Bayangkan seorang sahabat yang anda kenali dan paling rapat dalam hidup. Mengapa individu yang dipanggil sahabat karib dalam hidup anda sentiasa lekat di hati dan fikiran. Tidak lain tidak bukan, kerana sahabat karib adalah sahabatyang sedia mendengar. Anda lebih mudah cenderung kepada individu yang bersedia mendengar cerita pahit manis anda dan inilah salah satu karakter personaliti yang cemerlang.

Seorang ahli teologi, Henri Nouwen mengatakan mendengar bukan sahaja proses bagi seseorang berhenti seketika untuk memberi peluang orang lain berkata-kata sebelum memberi respon, Mendengar adalah memberi sepenuh perhatian dan menerima individu tersebut dalam hidup anda.

Anda boleh menjadi pendengar yang baik sebagai cara untuk belajar dari orang lain. Donald Trump, seorang jutawan hartanah di Amerika Syarikat yang kini popular dengan rancangan Apprentice mendedahkan rahsia bagaimana beliau menjadi kaya dengan sikap suka mendengar. Katanya, apabila pertama kali berurusan dengan seseorang yang baru dikenalinya, beliau tidak akan sekali-kali menceritakan segala-galanya berkenaan urusniaga tersebut. Sebaliknya, Trump akan sekadar menyebut satu dua perkara dan membiarkan individu tersebut menceritakan segala-galanya. Dari situ beliau mengetahui sama ada individu tersebut benar-benar berminat untuk berurus niaga dengannya atau sekadar untuk menunjuk-nunjuk.

Anda perlu mengenalpasti apakah gaya pendengaran yang anda miliki sekarang agar anda tahu menggunakannya sebaik-baiknya. Gaya pendengaran bermaksud bagaimanakah anda menerima cara orang lain berkomunikasi dengan anda dengan cara yang paling selesa untuk diterima. Penyelidik Kitty Watson, Larry Barker dan James Weaver mengenalpasti empat gaya pendengaran yang dipraktikan oleh orang ramai.

01. Pendengar berorientasi orang lain.

Pendengar dalam kelompok ini lebih menggunakan pendekatan rasa hati apabila mendengar apa sahaja yang dibicarakan. Mudah berempati terhadap perasaan dan emosi orang lain adalah karakter utamanya. Pendengar mewujudkan ikatan peribadi dengan individu tersebut dan cenderung menjadikan dirinya sebahagian dari kisah yang disampaikan kepadanya. Kelompok ini mudah mendampingi orang lain sama ada dalam kumpulan kecil atau secara peribadi. Sekiranya anda mudah mengalirkan air mata dengan kisah orang lain, bergembira dengan kejayaan individu lain ia menandakan anda menggunakan pendekatan ini untuk berkomunikasi melalui gaya pendengaran ini.

02. Pendengar berorientasi tindakan.

Pendengar dalam kelompok ini lebih cenderung mendengar sesuatu yang jelas, tersusun butir bicaranya, ringkas dan tidak ada kesilapan atau keraguan dalam mesej yang disampaikan. Tidak suka kepada mesej yang berjela-jela dan menyimpang dari topik asal adalah ciri-ciri utamanya. Sekiranya anda mudah rimas dengan cerita yang panjang, berasa tidak senang duduk apabila anda tidak dapat menangkap maksud mesejnya yang belum ada titik noktah, mudah memahami mesej yang ringkas maka anda menggunakan gaya pendengaran ini. Para pengkaji mendapati mereka yang mempunyai gaya pendengaran ini mempunyai kecenderungan untuk membuat andaian kedua dalam mesej yang diterimanya. Sikap untuk mentafsir semula mesej yang diterimanya bertujuan untuk memastikan mesej yang diterima adalah tepat.

03. Pendengar berorientasi isi kandungan.

Pendengar dalam kelompok ini lebih cenderung mendengar mesej yang mendalam, teliti dan kompleks. Mereka dalam kategori ini akan mencari-cari fakta, huraian dan bukti yang wujud dalam mesej yang diterimanya. Sekiranya ciri-ciri ini tidak dipenuhi, maka mesej tersebut akan tertolak. Sebagaimana pendengar berorientasi tindakan, kategori ini berkecenderungan untuk membuat andaian kedua dalam mesej yang diterimanya. Pada masa yang sama mudah untuk mendampingi orang lain sama ada dalam kumpulan kecil atau secara peribadi.

04. Pendengar berorientasi masa.

Pendengar dalam kumpulan ini mempunyai pelbagai agenda di kepalanya. Terlalu banyak perkara yang ingin dibuatnya, maka apa yang didengari harus tidak mengambil masa untuk aktiviti-aktiviti lain. Mereka yang menginginkan mesejyang ringkas dan mudah. Kebiasaannya mereka cenderung melakukan dua perkara dalam satu. Misalnya mendengar radio sambil menaip di hadapan komputer, memandu sambil mendengar radio atau membaca akhbar ketika waktu iklan di televisyen.

Anda berkemampuan untuk mengaplikasi keemapt-empat katogeri gaya pendengaran yang dibincangkan sebelum ini bergantung kepada jenis individu anda berinteraksi, tempat dan masa yang anda luangkan untuk situasi tersebut. Tidak bermakna anda perlu berpegang hanya kepada satu kaedah sahaja semata-mata. Ingatlah bahawa manusia adalah unik dan berbeza-beza, begitu juga pendekatan anda harus berubah-ubah bergantung kepada keadaan.

Pada masa yang sama, seandainya anda sedang berkomunikasi dengan rakan-rakan atau ahli keluarga dan jiran-jiran yang anda kenali, mungkin anda boleh menggunakan pendekatan yang sesuai dengan gaya pendengaran mereka. Ini secara tidak langsung membuat mereka terpikat dengan kepekaan anda terhadap keperluan mereka dan menjadikan mereka akrab dengan anda.

Sekiranya anda seorang pemimpin persatuan, kelab atau menganggotai badan pengawas, anda bermain dengan masa apabila mengendalikan mesyuarat. Maka anda perlu menggunakan gaya pendengaran berorientasi masa dan tindakan. Sebaliknya jika sahabat anda menghubungi anda ingin meluahkan masalah keluarganya, anda boleh menggunakan gaya pendengaran berorientasi orang lain untuknya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: