Kelebihan dan Risiko pendedahan kendiri Pendedaha…

Kelebihan dan Risiko pendedahan kendiri

Pendedahan kendiri mempunyai kelebihan yang tersendiri jika anda memahami apa yang anda lakukan secara sedar dan bertindak mengikut kaedah dan cara yang betul berdasarkan pandangan peribadi yang seimbang. Kajian demi kajian membuktikan seseorang akan memperolehi tiga bentuk kebaikan daripada proses pendedahan kendiri.

1. “Saya mengenali diri lebih baik lagi.”

Salah satu ganjaran daripada pendedahan kendiri ialah anda akan memperolehi perspektif baru mengenai diri dan memahami lebih mendalami tentang tingkah laku serta tabiat anda.

Melalui pendedahan kendiri, anda akan menganalisa diri secara sedar dan membawa anda kepada pengalaman-pengalaman yang telah lama dilupakan, misalnya seseorang pernah kehilangan insan yang disayangi dalam hidupnya dan merasakan segala-galanya berubah dan lemah dengan keadaan sedemikian.

Sebaliknya, pengalaman yang dialaminya mungkin menyedihkan, tetapi disebabkan kesediaannya berkongsi kisahnya terhadap seseorang yang dipercayai, dia mula mengingati kisah-kisah hidupnya terdahulu dan sedar bahawa sifat menghargai orang lain merupakan kekuatannya selama ini ketika insane tersebut masih hidup. Oleh kerana itu, dia memperkuatkan rasa menghargai terhadap setiap insan yang dikenalinya dan menerima kehilangan tersebut.

Anda mula berasa positif dan menjadikan pengalaman sebagai guru. Sukar bagi menerima hakikat diri tanpa pendedahan kendiri kerana kecenderungan manusia menerima dirinya berdasarkan kaca mata orang lain. Ia memerlukan pengubah suaian dari sudut perspektif terhadap diri anda dan orang lain jika mahu mengenal diri.

2. “Perhubungan dan komunikasi saya bertambah baik.”

Anda akan lebih mudah memahami tingkah laku seseorang sekiranya anda meluaskan jarak hubungan terhadap seseorang. Misalnya, anda mengetahui bila waktunya sahabat anda bergurau, ketakutan, kebimbangan atau serius. Melalui pendedahan kendiri, anda mula mengenalpasti keadaan-keadaan ini.

Kajian menunjukkan proses persahabatan yang melalui proses pendedahan kendiri yang telus dan terbuka mempunyai ikatan yang lebih lama berbanding mereka yang tidak.

Tanpa pendedahan kendiri, perhubungan yang bermakna tidak dapat dibentuk, kerana itu wujud keadaan di mana rakan berasa tertipu walaupun setelah menjalinkan ikatan persahabatan apabila salah seorang berniat menyembunyikan sesuatu dan keadaan itu terbongkar kerana faktor ketiga seperti rakan-rakan lain, masyarakat, atau catatan-catatan bertulis seperti jurnal dan diari.

Oleh demikian, sebelum membina perhubungan yang membawa kepada ikatan, pendedahan kendiri melibatkan perkara-perkara serius adakalanya perlu agar satu pihak lain tidak makan hati atau keadaan menjadi lebih buruk lagi.

3. “Tubuh dan minda saya bertambah sihat.”

Mereka yang melalui proses pendedahan kendiri akan berhadapan risiko yang lebih rendah melibatkan penyakit-penyakit fizikal berbahaya. Mereka yang berhadapan dengan trauma, menyimpan masalah sehingga membebankan diri membawa kepada stress dan penyakit seperti migrain, masalah perut dan seumpamanya.

Dalam membincangkan kelebihan-kelebihan pendedahan kendiri, seseorang turut berhadapan dengan risiko-risiko yang tersendiri yang turut diambil kira sebelum anda bersedia mendedahkan diri terhadap orang ramai bergantung kepada keperluannya. Terdapat 3 bentuk risiko yang perlu dihadapi seseorang apabila melalui proses ini.

1. “Saya berhadapan dengan risiko peribadi.”

Pendedahan kendiri memberi kesan terhadap kehidupan peribadi anda. Misalnya seseorang mempunyai penyakit yang tidak dapat diubati, individu tersebut mungkin berhadapan dengan penolakan dari rakan karib dan ahli keluarga sendiri berbeza dari sebelumnya. Mereka mungkin akan menilai anda sebaliknya, sama ada anda perlu didekati atau dijauhi.

2. “Perhubungan saya akan berisiko.”

Dalam proses pendedahan kendiri, perhubungan yang sangat rapat dan melalui jangka masa yang lama turut berhadapan dengan risiko. Ini kerana ia melibatkan nilai kepercayaan, ikatan, persamaan yang telah mendekatkan diri dengan orang lain. Kelemahan kendiri seperti pengalaman jenayah, keterlanjuran, ketakutan terhadap sesuatu yang didedahkan mungkin mengakibatkan kesan negatif terhadap perhubungan.

3. “Karier saya akan berhadapan risiko.”

Seorang pemimpin sebuah persatuan pelajar menemui seseorang untuk mendapatkan bantuan. Tidak beberapa lama kemudian, kisah peribadinya terdedah kerana sikap tidak amanah si pendengar Kesannya, beliau kehilangan kepercayaan dan jawatan sebagai pemimpin persatuan pelajar tersebut kerana ahli persatuan lain merasakan beliau tidak layak memimpin kerana beliau sendiri berhadapan dengan masalah.

Risiko terhadap karier yang tergugat boleh berlaku sekiranya seseorang mendedahkan rahsia diri mereka. Perlu diingat, seawal perbincangan, salah satu ciri komunikasi ialah ia tidak boleh berpatah balik. Seseorang tidak boleh menarik kata-katanya apabila ia sudah diucapkan di hadapan umum.

Sekiranya anda mempunyai sebarang permasalahan atau kisah gembira atau duka yang ingin dikongsi bersama berkaitan dengan komunikasi interpersonal sesama teman, keluarga dan rakan

Persoalan kini, apa yang boleh saya lakukan untuk mendedahkan rahsia diri? Oleh kerana pendedahan kendiri merupakan salah satu perkara penting yang menjadi elemen kehidupan manusia, panduan untuk mengaplikasikannya penting agar pendedahan rasa diri yang dilakukan oleh seseorang sentiasa berada di tengah-tengah penyelesaian. Terdapat 4 cara yang dicadangkan bagaimana untuk mendedahkan rahsia kendiri sebelum anda bercadang melakukannya.

1.”Mengapa saya perlu lakukannya?”

Pendedahan kendiri hanya perlu apabila ia melibatkan kepentingan perhubungan yang melibatkan diri dan orang lain. Ia bukannya untuk suka-suka atau sebagai penyedap bual bicara.

Ada sebahagian individu menjadikan pendedahan kendiri sebagai cara menyakiti hati orang lain. Ada pula yang menjadikan pendedahan kendiri sebagai hukuman terhadap diri kerana rasa bersalah dan konflik yang tidak selesai.

Sebaiknya, pendedahan kendiri hanya perlu apabila ia digunakan untuk kebaikan diri dan bersifat produktif bagi diri dan orang sekitarnya, lihat keuntungan dan kelebihan disebaliknya.

2.”Adakah cara saya berkongsi rahsia diri kena pada tempatnya?”

Pendedahan kendiri perlulah sesuai dari sudut kandungan dan bentuk hubungan anda dengan pendengar. Tanyakan pada diri anda, adakah ia pada masa dan di tempat yang sesuai? Adakah masa lain atau tempat yang lebih baik untuk saya berkongsi rahsia diri ini dengannya? Tanyakan juga pada diri anda, perlukah ia dilakukan demi perhubungan kami?

Peringkat awal perhubungan persahabatan, tidak digalakan bagi seseorang mendedahkan rahsia kendirinya yang bersifat negatif kerana tidak wujud unsur-unsur penerimaan dan keterbukaan dalam tempoh perkenalan yang singkat.

3.”Adakah orang lain mendedahkan rahsia kendirinya?”

Ketika anda mendedahkan rahsia kendiri, beri peluang dan keadaan yang sama untuk orang lain melakukan perkara yang sama. Jika ia tidak berlaku, sebaliknya anda sahaja yang bersedia berkongsi rahsia diri, hentikan dari melakukannya.

Mungkin ini merupakan tanda bahawa individu tersebut tidak bersedia mendengarnya pada masa tersebut atau cara anda melakukannya tidak sesuai pada tempatnya.

Pendedahan kendiri berlaku pada jangka masa yang panjang dan bergerak sedikit demi sedikit bukan sebaliknya. Ini membantu anda melihat respon pihak yang mendengarnya.

4.”Apakah beban yang akan saya pikul selepas ini?”

Berhati-hatilah ketika menimbang potensi masalah atau bebanan yang akan timbul ketika pendedahan kendiri. Adakah anda mampu berhadapan dengan kehilangan atau risiko? Bagaimana pula dengan pendengar yang mempunyai hubungan dengan anda?

Misalnya, ibu-bapa meletakan permasalahan keluarga terhadap anak-anak secara tidak seimbang dengan bercerita tentang rahsia diri dan masalah keluarga yang terlalu besar terhadap anak-anak tanpa penyesuaian dengan tidak memikirkan kemampuan emosi dan pemikiran kanak-kanak tersebut untuk berhadapan dengan masalah tersebut.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: