Perangkap dalam membentuk persepsi Untuk membent…

Perangkap dalam membentuk persepsi

Untuk membentuk persepsi yang seimbang, kita perlu menyedari terdapat beberapa halangan yang menjadi perangkap yang akan menjerat seseorang dalam membuat penilaian yang kurang tepat dan adakalanya bersifat tidak adil terhadap seseorang baik terhadap rakan, ahli keluarga atau sesiapa sahaja yang dikenali serta sebaliknya. Terdapat beberapa perangkap yang yang perlu disedari apabila anda mewujudkan persepsi terhadap individu lain.

Maklumat yang penting tidak dipedulikan.

Ada kalanya seseorang tidak fokus terhadap sesuatu maklumat yang penting kerana memberi tumpuan yang lebih terhadap maklumat yang sudah sedia diketahui dan ada yang bersifat palsu. Keadaan ini timbul apabila anda cenderung menjadikan apa yang bersifat fizikal sebagai maklumat yang penting berbanding untuk mengetahuinya lebih mendalam lagi.

Misalnya dalam pemilihan ketua persatuan atau kelab di sekolah, adakah seseorang itu dipilih kerana kelayakannya untuk memimpin, bakatnya atau kerana beliau kelihatan seperti seorang yang boleh memimpin dari sudut fizikalnya. Jika anda diminta memilih berdasarkan latar belakangnya yang cemerlang akademik dan sosialnya berdasarkan maklumat yang dicari, pemilihan anda akan lebih seimbang berdasarkan persepsi yang semakin berkembang.

Maklumat yang sedikit dilihat terlalu penting.

Maklumat yang sedikit dilihat terlalu penting akan membawa anda membentuk persepsi yang tidak tepat, dan kesimpulan bersifat prejudis. Seandainya anda berpeluang mengenali dua orang rakan dari kelas bersebelahan, anda akan memberi andaian mudah bahawa setiap pelajar di kelas tersebut sama seperti dua orang rakan tersebut.

Cenderung mengambil maklumat yang lebih mudah.

Umumnya, seseorang lebih menerima penjelasan yang mudah berbanding yang bersifat kompleks. Jika hari ini anda berjanji untuk mengadakan perbincangan berkumpulan, salah seorang rakan anda lewat selama setengah jam dan kemudian dia memberi alasan, “Maaf tadi saya tertinggal bas.”

Mungkinkah anda lebih mudah menerima alasan tersebut atau anda lebih cenderung menerima pandangan seumpama ini, “Maaf, sebelum ke sini, ibu minta saya membeli barangan di kedai runcit. Malang benar nasib saya, tiba sahaja di kedai runcit saya terlupa membawa wang sehinggakan saya terpaksa berpatah balik. Kemudian saya terlewat untuk menunggu bas hanya kerana keadaan tadi. Jadi saya berjalan hingga ke hujung kampung untuk mengambil bas lain.”

Kebiasaannya kita lebih gemarkan penjelasan yang lebih mudah, ia lebih dipercayai dan difahami untuk memahami tindakan seseorang. Tetapi realitinya, setiap perbuatan kita berpunca dari pelbagai sebab dan ia memerlukan usaha yang lebih untuk memahaminya.

Stereotaip

Stereotaip adalah sesuatu yang biasa tanpa apa-apa yang baru. Unsur-unsur dalam stereotaip ialah cenderung melihat dan mendengar apa yang diingini. Kita memberikan andaian yang sama terhadap seseorang dalam kelompok yang kita bentuk melalui persepsi. Jika seseorang bersikap sebegini, maka anda akan meletakkan andaian yang sama terhadap individu lain. Anda telah mencetak penilaian yang sama, tidak fleksibel terhadap orang lain.

Kecenderungan menolak maklumat yang bertentangan sangat inggi apabila seseorang mempunyai pemikiran stereotaip dalam membentuk persepsi. Misalnya, seseorang lebih cenderung percaya pelajar yang lemah akademiknya akan cemerlang gerak kerja kokurikulum begitulah sebaliknya, walhal ada juga yang berjaya dalam kedua-dua bidang. Namun pemikir stereotaip tidak menerima keadaan ini.

Menjadikan semua keadaan berpunca dari perkara yang sama.

Kecenderungan percaya setiap perbuatan kesan daripada punca yang sama membuat seseorang cenderung bersikap konsisten terhadap kepercayaan tersebut.

Misalnya, anda mungkin pernah melalui sesutau yang memalukan kerana satu tindakan dan apabila anda menyaksikan keadaan yang memalukan dilakukan oleh orang lain, anda akan mula percaya ia disebabkan punca yang sama seperti mana yang anda alami dahulu, sedangkan ia belum tentu benar.

Fokus negatif yang melampau.

Kecenderungan menerima maklumat negatif yang melampau dari yangbersifat positif menjadi halangan persepsi yang seimbang. Jika anda menghadiri mana-mana pemilihan melalui temuduga, mungkin anda diminta menyenaraikan kelemahan dan kekuatan.

Seandainya anda menyenaraikan tujuh kelemahan dan satu kelebihan kepada penemuduga, mana satukah maklumta yang lebih diterimanya? Persepsi sebegini membesarkan perkara yang negatif dan menolak setiap yang positif dalam diri seseorang yang dilihatnya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: