10 ayat yang perlu kamu elakkan dalam berkomunikasi

10 ayat yang perlu kamu elakkan dalam berkomunikasi :

1. “Semua orang melakukan kesalahan yang sama, termasuklah awak! Berapa kali awak nak ulang kesalahan yang sama je?”

2. “Kenapa awak taknak menyebut perkara baik yang pernah saya buat? Adakah saya ni memang tak pernah berbuat sesuatu kebaikan untuk awak?” (kes mengungkit le nih…)
3. “Kenapa awak tak seperti teman-teman lelaki/wanita yang saya kenali?”

4. “Awak salahkan saya dalam segala hal. Awak tak sedar awakpun bersalah jugak!”

5. “Kenapa awak tak boleh lupa x awak demi saya? Apa yang bagus sangat pasal x awak tu sampai awak masih hubungi dia?”

6. “Awak tak pernah nak faham saya. Kenapa orang lain pulak yang boleh faham saya?” (kalau dia kata camni, suruh dia berambus pegi kat orang tu)

7. “Awak selalu merendah-rendahkan keupayaan saya, sedangkan selama ni saya dah buat yang terbaik.”

8. “Awak selalu menyakitkan hati saya dan tak pernah sekalipun nak mengembirakan hati saya.”

9. “Banyak masalah saya disebabkan awak. Segala-gala yang berlaku adalah disebabkan awak. Awak tak malu ke?”

Hubungan kamu dapat diselamatkan sekiranya kamu berjaya mengelakkan daripada menggunakan ayat-ayat yang disenaraikan ini. Cuba bawa berbincang untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Komunikasi yang baik akan meninggalkan kesan terhadap perhubungan. Kamu dan si dia akan lebih sayang-menyayangi dan saling percaya. Itupun jika di hati masing-masing masih ada perasaan cinta. Jika salah seorang sudah mula berubah hati, fikirkan cara terbaik untuk diri. Mungkin kamu dan si dia ditakdirkan sebagai kawan sahaja.

Tinggalkan Jawapan

