kupu-kupu

Alkisahseorang saintis yang asyik memerhatikan kepompong. Dia dapati si anak kupu-kupu bergelut untuk keluar dari kepompong. Atas sebab kesian, saintis tersebut memotong bucu kepompong untuk mengeluarkan si anak kupu-kupu itu tadi.

Anak kupu-kupu itu merangkak-rangkak. Kepaknya kecut dan badannya agak kecil. Saintis itu menunggu dengan harapan badannya akan membesar dan kepaknya akan mengembang. Sangkaannya meleset sekali kerana kupu-kupu itu cacat seumur hidup dan tidak dapat terbang.

Apa yang saintis itu tidak tahu, pergelutan itu suatu perencanaan Allah swt agar cecair dalam badannya mengalir keseluruh kepak, mengembangkan kepak tersebut dan memperkukuhkan binaannya.

Dalam hidup kita begitu juga – kekadang – pergelutan, perjuangan dan usaha gigih diperlukan agar kita berjaya dan kuat dalam menjalani hidup ini. Kalau Allah membiarkan hidup kita ini tanpa dugaan, cubaan dan pergelutan -kita akan gagal dalam kehidupan kita ini.

“Sometimes struggles are exactly what we need in our life. If Allah allowed us to go through life without obstacles, it would cripple us. We would not be asstrong as we could have been. And… we would never fly.”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: