Respon kepada penjelasan Islam Hadhari.net

“Perkara ini seharusnya, tidak perlu diperbesarkan atau dipermainkan lagi di peringkat yang lebih tinggi untuk mendapatkan publisiti dengan menjatuhkan maruah tokoh akademik yang disegani, dikagumi serta telah banyak berjasa kepada masyarakat dan negara, seperti Y Bahagia Dato’ Dr. Nordin Kardi,” petikan kenyataan balas Islam Hadhari.

Penjelasan pihak Islam Hadhari amat ditunggu-tunggu. Membaca kembali respon dari pihak Islam Hadhari seolah-olah menyalahkan kami dalam mengetengahkan isu ini. Untuk pengetahuan tuan, di Amerika dan negara-negara Eropah, kemungkinan disaman amat tinggi dalam kes jenayah ini.

Di negara-negara maju ini, badan khas yang melindungi hak penulis sangat cepat dan bersedia mengambil tindakan yang sewajarnya demi hak penulisnya. Dalam isu ini, kami tidak menyalahkan Dato Nordin Kardi , cuma kami inginkan PENJELASAN BAGAIMANA IA BERLAKU dan MENGAPA KESILAPAN TEKNIKAL SEBESAR INI BOLEH TERJADI.

Alhamdulillah, Dato Nordin sendiri mengatakan apa yang berlaku tidak ada kena mengena dengan beliau. Jika maruah Dato Nordin diperjudikan dalam kes ini, siapakah yang bertanggungjawab menjadikan keadaan tersebut?

Setelah mendapat penjelasan terus dari Dato dan saudara Muhtar Suhaili, saya selaku penulis bebas percaya kepada nilai intergriti dan amanah untuk menyiarkan kenyataan mereka di dalam laman blog dan web kami. Perkara ini kami perjuangkan dalam segenap sudut dengan penyebaran secara massa yang adil dan telus.

Tanggungjawab sesama penulis adalah melindungi hak mereka dari dicerobohi sesuka hati walau apa niat sekali pun. Ia adalah sikap yang menjadi teras kepada perkembangan ilmu yang sihat dengan menghargai setiap perkataan yang disebarkan oleh penulis untuk masyarakat.

Respon Islam Hadhari.net, “pihak kami amat kecewa sekiranya niat murni kami ini dijadikan agenda untuk menjatuhkan sesama insan yang beragama Islam.”

Saya tidak meragui pihak Islam Hadhari mempunyai niat yang baik dalam menyebarkan ilmu. Tetapi jika berteraskan syariat, ini tidak sepatutnya berlaku. Ia seolah-olah mengislamisasikan pendekatan ‘matlamat menghalalkan cara’

Apa sahaja bentuk penulisan umpama harta bagi orang yang menciptanya. Jika ia diibaratkan seperti rumah dan sebidang tanah kecil, saya yakin pemiliknya tidak akan rela hartanya itu diambil sesuka hati dan diakui hakmilik orang lain.

Inilah yang berlaku sekarang. Ia amat sensitif bukan kerana hendak hendak menjatuhkan mana-mana tokoh. Jika kami dianggap demikian, maka itu satu sangka buruk dan fitnah kerana kami tidak pernah diajukan soalan mengapa kami amat terkesan dengan insiden ini. Malah sudah berlaku sebuah badan besar yang pernah bercadang menerbitkan siri pembentangan kertas kerja tanpa merujuk kepada penulis kertas kerja tersebut terlebih dahulu. Ini juga adalah jenayah hakcipta dan penerbitan yang sangat dikesali jika ia sudah terjadi.

Jawab kami, ini adalah isu sensitif kerana bagi kami nilai pena kecil individu biasa yang mempunyai harapan besar dalam melaksanakan perubahan negara harus dihormati. Jika yang melakukan tidak berpangkat sekalipun, kami tetap menyuarakan isu jika ia sampai kepada kami sebagaimana berlaku pada hari ini.

Isu Muhtar Suhaili menjadi kontroversi kerana beliau merupakan salah satu ahli keluarga dalam ribuan penulis tempatan. Jika dia tercedera, adik beradik yang lain turut terasa sama. Dalam dunia internet ini, ia lebih tersebar luas dengan pelbagai bahasa. Tambahan lagi kumpulan-kumpulan blog yang mempunyai jaringan kuat lebih cepat memberi respon keadaan situasi ini.

Tetapi, keadaan ini juga dianggap sihat apabila penulis dan pembaca tahu hak dan kepentingan mereka dalam lingkungan undang-undang penerbitan dan hakcipta.

Moga Islam Hadhari.net memahami situasi ini.

ZAMRI MOHAMAD
Penulis bebas
.

1 Komen »

  1. Puan Ainon Mohd. said

    Mengapa lama benar baru pihak-pihak itu mengambil tindakan membuat kenyataan terbuka? (Macam ada pakat-pakat di balik tabir saja!)

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: